MINDFULNESS I MEDYTACJA POMAGAJĄ SKOŁATANEJ PSYCHICE, ALE CZASEM… POGŁĘBIAJĄ DEPRESJĘ

Według pierwszego systematycznego przeglądu dowodów, około jedna na 12 osób, które próbują medytacji, doświadcza niepożądanego negatywnego efektu, zwykle pogorszenia depresji lub lęku, a nawet wystąpienia tych stanów po raz pierwszy.

Istnieje wiele rodzajów medytacji, a obecnie jedną z najpopularniejszych jej odmian jest mindfulness, w którym ludzie zwracają uwagę na chwilę obecną, koncentrując się albo na własnych myślach i uczuciach, albo na wrażeniach zewnętrznych. Metoda ta jest zalecana w wielu krajach przez oficjalne instytucje jako sposób na zmniejszenie nawrotów depresji u osób, które doświadczyły tej choroby kilka razy.

Entuzjazm do medytacji może częściowo wynikać z rosnącej świadomości skutków ubocznych leków przeciwdepresyjnych i trudności, jakie niektórzy ludzie zgłaszają w zaprzestaniu ich przyjmowania. Istnieją doniesienia o ludziach doświadczających gorszego zdrowia psychicznego po rozpoczęciu medytacji, ale nie jest jasne, jak często to się dzieje.

Badacze z Uniwersytetu Coventry w Wielkiej Brytanii przejrzeli czasopisma medyczne i znalaźli szereg 55 odpowiednich badań. Ustalono częstość występowania osób, które doświadczyły szkód w każdym badaniu, a następnie obliczyli średnią, dostosowaną do wielkości badania.

Okazało się, że około 8 procent osób, które próbują medytacji, doświadcza niepożądanych efektów, od wzrostu lęku po ataki paniki. Znaleziono również przypadki psychozy lub myśli samobójcze. Liczba 8 procent może być zaniżona, ponieważ wiele badań nad medytacją odnotowuje tylko poważne negatywne skutki lub nie odnotowuje ich wcale.

Czasami, gdy ludzie próbują uciszyć swoje myśli, umysł może „zbuntować się” – reakcja na próbę kontrolowania umysłu skutkuje epizodem lęku lub depresji. Nie oznacza to, że ludzie powinni przestać próbować medytacji, ale powinno się wybierać sesje z przewodnikiem, prowadzone przez nauczyciela lub choćby aplikację z nagraną narracją.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *