Co sprawia, że ktoś jest świetny w swojej pracy? Wiedza, spryt, specyficzne postrzeganie problemu. Ale tym, co naprawdę wyróżnia liderów odnoszących największe sukcesy na świecie, jest inteligencja emocjonalna – czyli umiejętność rozpoznawania i oceniania emocji (własnych i innych).
(Zdjęcie opublikowane jako ilustracja tekstu jest oczywistym żartem, pojęcie inteligencji emocjonalnej dotyczy oczywiście tylko ludzi. Niewykluczone jednak, że mogłoby w jakimś stopniu dotyczyć wszystkich naczelnych. Na pewno podpatrując naszych nieodległych ewolucyjnie kuzynów i kuzynki, wiele moglibyśmy się dowiedzieć (i dowiadujemy się – vide Jane Goodall) o nas samych, o psychologii, a być może również o inteligencji emocjonalnej.)
Dzisiejsze firmy coraz częściej patrzą przez pryzmat inteligencji emocjonalnej, zatrudniając, awansując i rozwijając swoich pracowników. Lata badań pokazują, że im więcej ktoś ma inteligencji emocjonalnej, tym lepsze są jego wyniki.
Jednak większość ludzi nie zdaje sobie sprawy, że opanowanie inteligencji emocjonalnej najczęściej nie przychodzi naturalnie. Większość ludzi również zbyt wąsko definiuje inteligencję emocjonalną. Koncentruje się na swojej towarzyskości i sympatii, traci z oczu wszystkie inne podstawowe cechy inteligencji emocjonalnej, których może brakować, a mianowicie te, które mogą uczynić go silniejszym i skuteczniejszym przywódcą.
Zdaniem Daniela Golemana, wybitnego badacza i twórcę pojęcia inteligencja emocjonalna, składa się ona z 4 domen. W tych domenach zagnieżdżonych jest 12 podstawowych cech i kompetencji.
Ważne! Analizując poniższe dane nie ma sensu popadać w nadmierny autokrytycyzm. Ważne jest, by znaleźć miejsce i szansę na rozwój.
1. Samoświadomość
Samoświadomość to zdolność dostrojenia się do własnych emocji. Pozwala ci wiedzieć, co czujesz i dlaczego, a także jak te uczucia pomagają lub ranią to, co próbujesz zrobić.
Samoświadomość emocjonalna polega na rozumieniu swoich mocnych stron, ale także ograniczeń; działasz w oparciu o kompetencje i wiesz, kiedy polegać na kimś innym w zespole. Masz również jasność co do swoich wartości i poczucie celu, co pozwala ci być bardziej zdecydowanym przy wyznaczaniu kierunku działania.
Poradnik. Jak rozwijać samoświadomość
Każda chwila to okazja do ćwiczenia samoświadomości. Jednym z najważniejszych kluczy jest uznanie swoich słabości. Jeśli na przykład zmagasz się z czymś w pracy, szczerze mów o umiejętnościach, nad którymi musisz popracować, aby odnieść sukces.
Miej także świadomość sytuacji i wydarzeń w swoim życiu. W chwilach frustracji spróbuj zastanowić się nad jej przyczyną. Pomyśl o wszelkich sygnałach, które towarzyszą temu, jak się czujesz w tej chwili, pomyśl o impulsach, bodźcach, które na ciebie działają (zarówno zewnętrznych jak i wewnętrznych), pomyśl o swoim organizmie i reakcjach, które w nim zachodzą.
2. Samozarządzanie
Samozarządzanie to zdolność do kontrolowania destrukcyjnych emocji i impulsów. To potężna umiejętność dla liderów, zwłaszcza podczas kryzysu – ponieważ ludzie będą oczekiwać od nich otuchy, a jeśli ich przywódca jest spokojny, to oni też będą spokojni.
Jak odkryć własne kompetencje samozarządzania? Obserwuj cztery podstawowe cechy
Ważnym czynnikiem jest samokontrola emocjonalna: zachowujesz spokój pod presją i szybko dochodzi do siebie po zdenerwowaniu. Wiesz, jak zrównoważyć swoje uczucia dla dobra siebie i innych lub dla dobra danego zadania, misji lub wizji.
Zdolność adaptacji: przejawia się jako zwinność w obliczu zmian i niepewności. Jesteś w stanie znaleźć nowe sposoby radzenia sobie z szybko zmieniającymi się wyzwaniami i możesz równoważyć wiele wymagań jednocześnie.
Zorientowanie na osiągnięcia: starasz się osiągnąć lub przekroczyć standard doskonałości. Naprawdę doceniasz opinie na temat swoich wyników i nieustannie poszukujesz sposobów na poprawę sytuacji.
Pozytywne nastawienie: dostrzegasz dobro w ludziach, sytuacjach i wydarzeniach. Jest to niezwykle cenna kompetencja, ponieważ może budować odporność i przygotowywać grunt pod innowacje i możliwości.
Poradnik. Jak rozwijać kompetencję samozarządzania
W chwilach niepokoju nie lękaj się ani nie panikuj. Weź głęboki oddech i sprawdź swoje emocje. Zamiast atakować ludzi, powiedz im, co jest nie tak i zaproponuj rozwiązania.
Zaakceptuj, że w życiu zawsze będą pojawiać się nagłe zmiany i wyzwania. Spróbuj zrozumieć kontekst danej sytuacji, dostosuj swoją strategię lub priorytety w oparciu o to, co jest w danym momencie najważniejsze.
3. Świadomość społeczna
Świadomość społeczna wskazuje na dokładność w czytaniu i interpretowaniu emocji innych ludzi, często poprzez wskazówki niewerbalne. Liderzy świadomi społecznie potrafią odnosić się do wielu różnych typów ludzi, uważnie słuchać i skutecznie się komunikować.
Jak odkryć własne kompetencje w zakresie świadomości społecznej? Obserwuj dwie podstawowe cechy
Empatia: zwracasz pełną uwagę na drugą osobę i poświęcasz czas, aby zrozumieć, co mówi i jak się czuje. Zawsze starasz się w znaczący sposób postawić się na miejscu innych ludzi.
Świadomość organizacyjna: możesz łatwo odczytać prądy emocjonalne i dynamikę w grupie lub organizacji. Czasami możesz nawet przewidzieć, jak ktoś w Twoim zespole lub liderzy firmy, z którą prowadzisz interesy, zareaguje na określone sytuacje, co pozwoli Ci na strategiczne podejście do sytuacji.
Poradnik. Jak rozwijać kompetencję świadomości społecznej
Świadomość społeczna wymaga przede wszystkim umiejętności słuchania. Zadawaj pytania i zapraszaj innych, aby zrobili to samo.
Kluczowe jest również rzucenie wyzwania swoim uprzedzeniom i odkrywanie podobieństw. Poćwicz stawianie się na miejscu innych ludzi. Kiedy to robimy, często jesteśmy bardziej wrażliwi na to, czego doświadcza ta osoba i rzadziej będziemy ją drażnić, osądzać lub zastraszać.
4. Zarządzanie relacjami
Zarządzanie relacjami to zestaw umiejętności interpersonalnych, który pozwala działać w sposób, który motywuje, inspiruje i harmonizuje z innymi, a jednocześnie pozwala na utrzymywanie z nimi dobrych relacji.
Jak odkryć własne kompetencje w zakresie zarządzania relacjami? Obserwuj pięć podstawowych cech
Wpływ: jesteś naturalnym liderem, który stosunkowo łatwo może uzyskać wsparcie od innych, tworząc grupę zaangażowaną, zmobilizowaną i gotową do wykonywania zadań.
Trener i mentor: wspierasz długoterminową naukę, udzielając informacji zwrotnych i wsparcia. Przedstawiasz swoje punkty w przekonujący i jasny sposób, aby ludzie byli zmotywowani i mieli jasne oczekiwania.
Zarządzanie konfliktami: możesz swobodnie radzić sobie z nieporozumieniami między wieloma stronami i możesz ujawniać burzliwe spory i znajdować rozwiązania korzystne dla obu stron.
Praca zespołowa: dobrze współpracujesz jako członek grupy i możesz pracować z innymi. Uczestniczysz aktywnie, dzielisz się odpowiedzialnością i nagrodami oraz przyczyniasz się do rozwoju całego zespołu.
Inspirujące przywództwo: inspirujesz i prowadzisz innych w kierunku ogólnej wizji. Zawsze wykonujesz swoją pracę i po drodze wydobywasz z zespołu najlepsze cechy.
Poradnik. Jak rozwijać kompetencję zarządzania relacjami
Osobom, które cechuje stałe negatywne nastawienie, bardzo trudno zarządzać długoterminowymi związkami. Zamiast skupiać się na „najgorszym, co może się zdarzyć”, spróbuj postrzegać siebie jako agenta pozytywnych zmian. Nie bój się też iść pod prąd konwencjonalnych norm ani podejmować ryzyka. Tego rodzaju ludzie są odbierani jako inspirujący i zmotywowani, a z kolei lider, którego cechuje taka postawa rozwija swój zespół i prowadzi go do sukcesów.
Jeden komentarz do “Inteligencja emocjonalna, cecha ludzi sukcesu. Jak ją odkryć w sobie i rozwijać – wskazówki, porady”